play
stop
kuk

Jak se dopracovat od poptávky k zadání

Dost možná jsme se poprvé setkali tak, že jsme od vás dostali poptávku na tvorbu webu. Jak se od poptávky dopracovat k zadání, v čem je rozdíl a proč je to důležité?
Příklad standardní poptávky

Když šla poptávka do světa

Co bývá v poptávce

  • stručný popis toho kdo jste a co děláte,
  • co by měl web umět a do kdy má běžet,
  • rozpočet projektu (někdy),
  • že by web měl být responzivní,
  • všechny různé požadavky managementu.

Problém je, když jsou

  • nejasně popsané cílové skupiny,
  • nejasné cíle uživatelů,
  • nejasné cíle webu,
  • neurčitý rozsah obsahu webu,
  • neurčité funkcionality webu,
  • funkcionality webu, které si management přeje, ale třeba jsou pro uživatele zbytečné a projekt zbytečně prodraží.
A to znamená, že
Takovou poptávku není možné přesněji nacenit. Čím méně informací je k dispozici, tím je větší cenový rozptyl a nelze říct, která z konkurenčních nabídek splní nejlépe vaše očekávání.
Kužel nejistoty

Dejte nám informace

Častý problém u poptávek je, že zadavatel chce znát rozsah prací, cenu a termín spuštění už na začátku projektu, ale přitom má dodavatel nejméně informací v ruce. Tento problém graficky znázorňuje tzv. Kužel nejistoty ukazuje, že čím více informací mám, tím přesnější cenový rozptyl dokážu odhadnout.

Čím pokročilejší fáze tvorby projektu je, tím přesnější je následný odhad náročnosti (ceny a termínu). Vyplatí se projekt dělit na dílčí části, protože:

  • změny v úvodních fázích projektu bývají násobně levnější než následné úpravy v pozdějších částech projektu,
  • zmenšuje se riziko, že si v pokročilé fázi projektu uvědomíme, že nejdeme správným směrem.

Z pohledu zadavatele tedy dává smysl poptávku rozdělit alespoň na 2 části, které může a nemusí řešit jedna a ta samá agentura. Díky tomu se dramaticky zvyšuje pravděpodobnost, že vše bude podle představ klienta a že konečný výstup bude plnit své cíle.

Rozdělit či nerozdělit

Více částí poptávky

1

Zpracování zadání tvorby webu

O tom si více povíme níže.

2

Následnou tvorbu webu

Grafiku, copywriting, programování, nastavení analytiky a nezapomeňme na SEO

3

Může být i třetí část

Občas dává smysl ještě oddělit grafiku od programování, pokud jde například o složitější technické řešení a vývojářská firma nemá webového designéra.
Zadání
Obsah
Tvorba
Další postup
Shrnutí
Čas si udělat kafe

Co by mělo obsahovat zadání

Součástí dobrého zadání webu je

  • strategie firmy, businessové cíle případně komunikační manuál
  • prototyp webu (wireframe),
  • informační architektura webu postavená mj. na analýze klíčových slov,
  • analýza klíčových slov,
  • technická specifikace projektu (obzvlášť u složitějších řešení),
  • a další podklady z úvodní fáze projektu, které sloužily pro sestavení prototypu (informace o uživatelích, customer journeys, value proposition canvasy, datová analýza, analýza konkurence, …)

Na základě těchto podkladů už se dá poměrně přesně odhadnout, jaká bude celková náročnost na další fázi projektu a zároveň se dá použít jako podklad pro případnou druhou část výběrového řízení.

Jak se dobrat k dobrému zadání?

Samotná tvorba zadání už prochází designovým procesem, kde se střídají fáze rozšiřování znalostí o problematice a následné zužování a soustředění se na skutečně podstatné věci pro úspěch celého projektu. Designový proces graficky znázorňuje například schéma nazvané „Double diamond“.

Double diamond, který ukazuje jednotlivé fáze designového procesu.

Z pohledu prací to obvykle znamená tyto činnosti:

  1. úvodní workshop,
  2. primární a sekundární výzkum,
  3. definice klíčových bodů projektu a hledání příležitostí,
  4. prototypování (wireframy),
  5. technická specifikace.

1. Úvodní workshop

Úvodní workshop rozšiřuje úvodní brief o další relevantní informace pro tvorbu webu. Zároveň pomáhá formulovat otázky, které jsou důležité pro úspěšné dokončení webu, ale v tuto chvíli pro ně nejsou odpovědi. Kromě toho pomáhá také sjednotit očekávání v rámci širšího týmu zadavatele.

Po úvodním workshopu se ještě velmi pravděpodobně změní rozsah prací ve výzkumné části projektu.

Ukázka výstupu z úvodního workshopu

2. Primární a sekundární výzkum

Jedná se zpravidla o největší část úvodní fáze projektu, kde se sbírají dodatečné důležité informace. Zpravidla může mít následující části v závislosti na velikosti projektu a množství neznámých:

  • Desk research - Práce tzv. „od stolu“. Zjišťujeme, jaké jsou dostupné informace k dané problematice, nebo jak se v daném segmentu profiluje konkurence.
  • Interní rozhovory - Rozhovory s klíčovými lidmi uvnitř firmy. Upřesňují pohled na funkci webu z různých oddělení společnosti.
  • Hloubkové rozhovory se zákazníky - Hledají se hlavní motivace a překážky, které mohou zákazníci mít při výběru vašich produktů nebo služeb.
Zpracované výsledky rozhovorů dle témat
  • Dotazníky - Ověřujeme některé hypotézy stanovené v úvodních částech výzkumu. Rozšiřujeme znalost o problematice.
  • Datová analýza - Sledujeme chování a využívání současného webu. Vytipováváme klíčové stránky a obsah vedoucí ke konverzím.
Ukázka analýzy chování uživatele na webu formou tzv. heatmap.
  • Analýza klíčových slov - Základní stavební kámen pro tvorbu struktury webu, aby web dokázal přivádět kvalitní návštěvnost z vyhledávačů.
  • SEO audit konkurence - Ukáže podrobněji potenciál v návštěvnosti webu a co je třeba udělat, aby web dosáhl výsledků ve vyhledávání, které chceme.
Ukázka zpracované analýzy klíčových slov
Ukázka informační architektury webu dle analýzy klíčových slov

3. Definice klíčových bodů projektu a hledání příležitostí

Na základě předchozí výzkumné fáze vzniká většinou spousta podnětů a možností, kudy se nyní s projektem vydat. V této fázi je tedy klíčové se zaměřit na konkrétní příležitosti.

Tato fáze většinou upravuje původní zadání a celý rozsah projektu.

Ukázka shrnutí klíčových bodů výzkumů a zaměření se na strategické cíle projektu

4. Prototypování (wireframy)

Tato fáze shrnuje veškeré dosavadní poznatky a sdružuje je do prvního návrhu toho, jak by web mohl vypadat do formy klikacího prototypu (wireframu).

Návrh zpravidla obsahuje všechny hlavní typové stránky webu včetně návrhů obsahu a jeho rozvržení. Návrhy pak procházejí několika koly iterací (úprav) nebo testování, aby nejlépe uživatele vedly k požadovaným cílům.

Prototypy už dávají společně s technickou specifikací dobrou představu o rozsahu celého projektu.

Ukázka wireframu webu

5. Technická specifikace

Upřesňuje technické požadavky na tvorbu webu ať už jde o napojení na systémy třetích stran, použité technologie, preferovaný redakční systém nebo práva a možnosti úprav webu jednotlivých uživatelů webu.

Upřesňuje také chování webu, pokud není zřejmé z wireframů.

Co následuje po tvorbě zadání?

Když už máte jasno, co a proč má vzniknout, můžete dál pokračovat ve tvorbě webu. Budou vás pravděpodobně čekat ještě tyto kroky:

  • Copywriting, který bude zohledňovat váš komunikační styl a potřeby SEO.
  • Návrh grafiky, která se bude postupně ladit třeba formou moodboardů, aby nejlépe odpovídala vašemu stylu.
  • Programování a nasazování na redakční systém.
  • Testování webu před spuštěním ať už interně nebo s uživateli.
  • Přesměrování nebo zachování původních URL webu (pokud už existuje a jedná se o redesign). Velmi důležité pro SEO!
  • Nastavení analytiky pro správné získávání dat z webu.
  • Průběžné vyhodnocování a optimalizace, protože spuštěním webu práce nekončí.

Na všechny tyto kroky by ale mělo dobré zadání poskytnout dostatek informací pro relevantní nacenění a výsledek by měl odpovídat původnímu záměru a plnit cíle webu.

Jak tedy postupovat?

  1. Ujasnit si, co potřebujete (nový web, novou microsite, landing page, novou službu…)
  2. Ujasnit si měřitelné cíle projektu (zvednou počet poptávek o Y % procent, zvednout návštěvnost z vyhledávačů o X %, snížit počet dotazů na zákaznické lince, díky lepším informacím na webu o Z %, …)
  3. Definovat si očekávání od dodavatele (tvorba zadání, tvorba celého webu, optimalizace, …)

Definovat termín spuštění (i kdyby se měl v průběhu projektu měnit tím, jak se bude měnit jeho původní rozsah).

Používané technologie

Náš denní chleba

Používané technologie

Náš denní chleba

Naše práce

Jak jsme pomohli našim klientům

Od kartáčku po štětec

Spokar  /  Branding  •  UX  •  Webdesign  •  Copy

Středověk za oknem

DMO Český Krumlov  /  UX  •  Webdesign  •  SEO
Je toho víc
Klient říká
Líbivý design dělá kdekdo, takže my taky. Jenže ho nestřílíme od boku, hodně nad ním přemýšlíme a dokážeme ho spojit s vesmírem čísel v harmonickém a výdělečném ekosystému. Jo a taky dobře programujeme. Jsme Porta a měli byste o nás vědět víc.
Karel Plešatý  /  Cafour s.r.o.

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Linkedin

Facebook

Instagram

Speak English?
Speak English?
Pro milovníky formulářů
Jméno
Telefon
E-mail
A teď nám to napište
Zpráva zachycena!
Pokusíme se odpovědět co nejdříve.
Ajéje, něco zlobí a formulář ne a ne odletět. Zkuste to prosím za chvíli, nebo nám brkněte.