Čím pokročilejší fáze tvorby projektu je, tím přesnější je následný odhad náročnosti (ceny a termínu). Vyplatí se projekt dělit na dílčí části, protože:
Z pohledu zadavatele tedy dává smysl poptávku rozdělit alespoň na 2 části, které může a nemusí řešit jedna a ta samá agentura. Díky tomu se dramaticky zvyšuje pravděpodobnost, že vše bude podle představ klienta a že konečný výstup bude plnit své cíle.
Na základě těchto podkladů už se dá poměrně přesně odhadnout, jaká bude celková náročnost na další fázi projektu a zároveň se dá použít jako podklad pro případnou druhou část výběrového řízení.
Samotná tvorba zadání už prochází designovým procesem, kde se střídají fáze rozšiřování znalostí o problematice a následné zužování a soustředění se na skutečně podstatné věci pro úspěch celého projektu. Designový proces graficky znázorňuje například schéma nazvané „Double diamond“.
Úvodní workshop rozšiřuje úvodní brief o další relevantní informace pro tvorbu webu. Zároveň pomáhá formulovat otázky, které jsou důležité pro úspěšné dokončení webu, ale v tuto chvíli pro ně nejsou odpovědi. Kromě toho pomáhá také sjednotit očekávání v rámci širšího týmu zadavatele.
Po úvodním workshopu se ještě velmi pravděpodobně změní rozsah prací ve výzkumné části projektu.
Jedná se zpravidla o největší část úvodní fáze projektu, kde se sbírají dodatečné důležité informace. Zpravidla může mít následující části v závislosti na velikosti projektu a množství neznámých:
Na základě předchozí výzkumné fáze vzniká většinou spousta podnětů a možností, kudy se nyní s projektem vydat. V této fázi je tedy klíčové se zaměřit na konkrétní příležitosti.
Tato fáze většinou upravuje původní zadání a celý rozsah projektu.
Tato fáze shrnuje veškeré dosavadní poznatky a sdružuje je do prvního návrhu toho, jak by web mohl vypadat do formy klikacího prototypu (wireframu).
Návrh zpravidla obsahuje všechny hlavní typové stránky webu včetně návrhů obsahu a jeho rozvržení. Návrhy pak procházejí několika koly iterací (úprav) nebo testování, aby nejlépe uživatele vedly k požadovaným cílům.
Prototypy už dávají společně s technickou specifikací dobrou představu o rozsahu celého projektu.
Upřesňuje technické požadavky na tvorbu webu ať už jde o napojení na systémy třetích stran, použité technologie, preferovaný redakční systém nebo práva a možnosti úprav webu jednotlivých uživatelů webu.
Upřesňuje také chování webu, pokud není zřejmé z wireframů.
Když už máte jasno, co a proč má vzniknout, můžete dál pokračovat ve tvorbě webu. Budou vás pravděpodobně čekat ještě tyto kroky:
Na všechny tyto kroky by ale mělo dobré zadání poskytnout dostatek informací pro relevantní nacenění a výsledek by měl odpovídat původnímu záměru a plnit cíle webu.
Definovat termín spuštění (i kdyby se měl v průběhu projektu měnit tím, jak se bude měnit jeho původní rozsah).