Když společnost SPOKAR před několika lety uvedla svůj první designový kartáček SPOKAR X, na základě jeho mezinárodního úspěchu se rozhodla postupně změnit své portfolio na designové produkty s vyšší přidanou hodnotou. A s tím musela jít ruku v ruce také nová prezentace značky.
Výrobky společnosti SPOKAR sbírají po světě prestižní designová ocenění díky propojení moderního a kreativního zpracování spolu s maximální funkčností.
V rámci změny směřování firmy proto bylo potřeba připravit i adekvátní prezentaci firmy navenek, která by citlivě navázali na bohatou historii firmy a přitom ji povznesla do nového století.
K tomu nám v případě firmy SPOKAR posloužil úvodní workshop, kde jsme si představu o projektu rozebrali na dílčí části, sjednotili se v očekávání a objevili slepá místa, která bylo třeba doplnit.
V průběhu workshopu jsme probrali tyto oblasti:
Pro to, aby tvorba webu dopadla úspěšně, jsme potřebovali znát odpovědi na několik hlavních otázek, jako byly například:
Pro zodpovězení daných otázek jsme vybrali tyto metody kombinovaného výzkumu:
Jako první jsme se podívali na data v Google Analytics. Zaměřili jsme se mimo jiné na:
Mohli jsme tak mj. zajistit, aby stránky klíčové pro organickou návštěvnosti na webu zůstaly a byly ještě lépe přístupné.
Zákazník má v rámci vertikály na výběr z velkého množství produktů i prodejců. Proto jsme se v úvodní fázi dívali na to, jak se jednotliví konkurenti pozicují, abychom akcentováním silných stránek mohli značku ve světě onlinu dobře vymezit.
Díky tomu jsme si udělali obrázek o tom, proti komu při návrhu stojíme, ale i o zajímavých a inspirativních řešeních konkurence, které stálo za to více prozkoumat.
V této fázi nás zajímalo, jestli a jak zákazníci řeší volbu produktů, které nabízí SPOKAR online. Procházeli jsme facebookové skupiny, fóra nebo hodnocení na Heuréce a snažili se zjistit, jak o značce mluví, které benefity uživatelé vyzdvihují a jaké vnímají překážky v prodeji či užívání.
Když nabízíte nějakou složitější nebo komplexní službu na webu, je dobré si ověřit, jestli je pro uživatele srozumitelná. V tomto případě nás u zakázkové výroby zajímalo, jestli na stránce návštěvníci našli vše podstatné informace, případně, co jim chybělo.
Tyto výsledky nám obohatily dosavadní pohled na data, která jsme měli k dispozici z Google Analytics.
Po úvodním workshopu jsme měli spoustu otázek, které nám mohli zodpovědět pouze zákazníci. Udělali jsme tedy několik sérií rozhovorů se zástupci cílové skupiny, konkrétně se:
Zjistili jsme mimo jiné, jak dlouho jsou zákazníci věrní jedné značce, jak se k ní dostali, podle čeho se rozhodují zubaři a jaké značky budou preferovat, nebo co ovlivňuje výběr malířského štětce u řemeslníků vs. u „hobbíků“.
Všechny tyto informace jsme pak zúročili při sestavování obsahu klíčových stránek.
Nezbytnou součástí tvorby každého webu je analýza klíčových slov. Tento dokument nám říká, jaké dotazy zadávají uživatelé do vyhledávače typu Google nebo Seznam a třídí je dle významu, počtu hledání, současných pozic webu atd.
Výstupem je pak mimo jiné návrh struktury, který zohledňuje jak stránky, které se už teďka dobře umisťují a nesmí se na ně šáhnout, ale i stránky, které je dobré přidat, aby se zvýšil potenciál přístupů, nebo obsahová témata do poradny, která budou dlouhodobě přivádět návštěvnost.
Závěrem jsme chtěli ještě hypotézy z kvalitativního výzkumu ověřit formou dotazníků na zákaznické databázi klienta ze segmentu dentální hygieny a dotvořit si tak celkový přehled o výchozím stavu.
Na řadu následně přišla syntéza všech podkladů, prioritizace nalezených příležitostí a zaměření se na hlavní cíle webu.
Definovali jsme designové výzvy, které jsme chtěli vyřešit, a pustili jsme se do návrhu řešení. Mezi ně patřily například výzvy typu „Jak bychom mohli…“:
Vzhledem k objemu a kvalitě dat získaných v rámci analytické fáze jsme zároveň věděli, že máme skvělý základní kámen pro navazující komunikaci, na které jsme měli začít po dokončení webu a e-shopu.
Od samého počátku bylo zřejmé, že web do sebe bude muset pojmout pestrost produktového portfolia Spokaru od dentální hygieny po průmyslové kartáče, akcentovat designově nosné nové produkty, které se staly tváří značky, ale zároveň neopomenout původní produktové řady a neunavit uživatele zbytečnými detaily.
Proto jsme web postavili primárně na kombinaci velkých obrázků a krátkých textů s výraznou typografií, aby web působil čistě. Veškerý obsah jsme se snažili rozdistribuovat do rychle se střídajících samostatných komponent, protože lépe udržují uživatelovu pozornost, zejména na stránkách jako „O nás“.
Těžiště webu jsme položili na stránku kategorie zboží, která je připravena sloužit jako přistávací stránka pro uživatele přivedené z organického vyhledávání či kampaní, poskytuje dostatečný prostor pro zdůraznění konkurenčních výhod, odpovídá na uživatelská očekávání a obavy a zároveň je škálovatelná pro malé i velké množství obsahu.
Detail produktu byl schválně strukturně i vzhledově odlišen od běžné produktové karty na e-shopu. Spíše než popisovat technické parametry jsme se snažili zdůraznit několik klíčových vlastností produktu, které vyšly z úvodního výzkumu. (obrázek Anatomie kartáčku)
Pro klienta jsme zpracovali komplexní redesign vizuální identity v čele s novým logotypem a redesignovanou značkou stylizované kočky (jako symbolu čistoty), která Spokar provází již od roku 1908.
Logotyp jsme zmodernizovali, vyčistili a motiv kočky zjednodušili tak, aby obstál i v malých velikostech (nebo při čtení z dálky). Kolem logotypu jsme pak vystavěli novou sebevědomvou vizuální identitu, kterou jsme následně kodifikovali v design manuáu.
V rámci jednotlivých výstupů identity jsme mj. připravili merkantilní tiskoviny, označení vozového parku (manažerská,a především užitková vozidla) a pak dále pak pracovali na obalovém designu a etiketách napříč jejich produktovým portfoliem, mj. např:
Na webovém projektu jsme zahájili proces moodboardem, který měl sloužit jako spojovací prvek mezi stávajícím webem a náhledem nového řešení. Díky tomu jsme zjistili, do jaké míry je klient vázán na současnou podobu webu a zda je otevřený modernějšímu přístupu. Projevil ochotu k změně a představil nám několik příkladů moderních webů, které se mu líbí.
Během projektu jsme narazili na několik výzev, které jsme museli překonat. Každá kategorie produktů měla svou charakteristickou barevnost obalů – a my jsme se rozhodli propojit tuto barevnost s příslušnými kategoriemi na webu.
Bylo však třeba najít vhodný způsob, jak sjednotit různorodá barevné schémata, aby výsledný dojem působil logicky a nijak rušivě. Některé vzniklé výzvy stále řešíme, a tak i po spuštění projektu budeme aktivně pracovat na jeho zdokonalování. Obvykle platí, že se projekt spustí a následně probíhá analýza, na základě které můžeme provedené úpravy, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku.
Stejně tak se týká i vlastních fotografií na míru, které vznikají postupně v průběhu delší doby. Tyto fotografie budou integrovány do běžícího projektu, přičemž budeme pokračovat ve zlepšování a upravování na základě zpětné vazby a poznatků z reálného provozu.
Cílem designu webu je vytvořit čisté a jednoduché prostředí, které se zaměřuje na dokonalou prezentaci designových výrobků. Proto se klade se velký důraz na vytvoření kvalitních fotografií, které budou základem pro prezentaci produktů. Chceme tyto fotografie oživit drobnými efekty, které dodají webu a jeho produktům energii a pohyb, zvýrazněním jejich jedinečnosti a estetiky.
Podařilo se nám provést náročný komplexní redesign vizuální identity klienta. Společně se změnou klientovy online přítomnosti jsme zvládli změnit vnímání značky klienta jako sice tradičního, ale progresivního českého výrobce pomůcek pro domácnost.
Na redesign bude následovat rozsáhlá brandová kampaň, na které pracuje naše mateřské Proficio a která by měla završit změnu vnímání positioningu značky u zákazníků.
Společnost SPOKAR si výsledný web a e-shop pochvaluje, s PORTOU a spoluprací je velmi spokojená.