Seznamte se s UX pyramidou

Je spousta možností, jak přistupovat k optimalizaci webu. A každý způsob se hodí v různé situaci. Pokud se ale k webu dostanete poprvé, nebo ho chcete celkově zhodnotit, může se vám hodit framework UX pyramidy.

UX pyramida může mít více variant. My si tentokrát ukážeme princip na pyramidě z knihy Přitažlivý interaktivní design od Stephena P. Andersona.

Inspirace jinou pyramidou

Koncept UX pyramidy vychází z Maslowovy pyramidy potřeb. Ta dělí lidské potřeby podle naléhavosti od fyziologický potřeb jako jídlo, pití a spánek přes potřeby bezpečí, lásky, uznání až po seberealizaci.

Maslow zjednodušeně vychází z toho, že člověk nejdřív potřebuje naplnit své řekněme základní/pudové potřeby, aby pro něj začaly být důležité ty vyšší. Jinými slovy ten, kdo bojuje s hladem, nemá potřebu řešit, zda ho ostatní uznávají. A zase člověk, který má zajištěné živobytí a spokojenou rodinu, se může zaměřit na to, zda svůj čas využívá smysluplně.

Maslowova pyramida potřeba na začátku pandemie

Maslowova pyramida potřeb na začátku pandemie

Převedeno do webového prostředí

Na podobném principu funguje i UX pyramida. Ve spodní části jsou základní požadavky na funkcionalitu webu – co je potřeba k tomu, aby byl uživatel schopný provést konverzi. Tato část je víc úkolově nebo produktově orientovaná a dá se celkem objektivně měřit a vyhodnocovat.

V horní části je zaměření na to, aby celková zkušenost byla pro uživatele příjemná a aby se na web rád vracel. Zde už se posouváme více do subjektivní roviny a bude tu platit, že co člověk, to názor.

Tady je to stejné jako u Maslowa – pokud nefungují správně spodní patra pyramidy a web je pomalý nebo v některých prohlížečích nejde dokončit objednávka, uživatel ani neocení propracované animace nebo příjemnou personalizaci.

UX pyramida

UX pyramida inspirovaná Maslowem

Co si pod jednotlivými patry představit

Pojďme se na jednotlivá patra podívat postupně z pohledu designu webu nebo aplikací.

Funkční (užitečný)

  • Dokáže uživateli vyřešit svůj problém?
  • Odpovědět si na dotaz, objednat produkt nebo zjistit, jak se dostat k zubaři?
  • Nevyskakují v objednávce chyby?
  • Funguje web na všech hlavních prohlížečích nebo zařízení?
  • Jsou dostatečně pochopitelné výzvy k akci?
  • Nespoléhá web na nepodporované technologie (např. Flash)?
  • Potkává se web aspoň se základními požadavky na přístupnost?

Spolehlivý

  • Je web dostupný naprostou většinu času a nenačítá se zbytečně dlouho?
  • Jsou na webu přesné a aktuální informace?
  • Nedá se jednoduše hacknout?

Zatímco nefunkční weby už téměř nepotkáváme, z pohledu spolehlivosti je to jiná pohádka. Rychlost webu ovlivňuje nejen uživatelskou spokojenost, ale je to i jeden z hlavních hodnotících faktorů pro vyhledávače z hlediska organické návštěvnosti. Díky rychlejšímu webu tak můžete nejen mít lepší konverzní poměr, ale i vyšší a levnější návštěvnost.

Použitelný

  • Dokáže web uživateli vyřešit jeho problém bez zbytečných složitostí?
  • Nebude se návštěvník v informacích ztrácet?
  • Jsou podané přehlednou a jemu srozumitelnou formou?

Z pohledu věcí, které sledujeme, je vrstva použitelnosti mnohem rozsáhlejší než předchozí dvě a prostor pro optimalizaci a odlišení od konkurence je zde téměř vždy. Řeší se například čitelnost a délku textů, správné použití formulářů, konzistenci napříč webem, jestli se dá na webu jednoduše zorientovat atd. Jednoduše řečeno – jestli je web dostatečně blbuvzdorný podle zásady Nenechte uživatele přemýšlet.

Nejlepší metodou pro odhalení chyb v použitelnosti je uživatelské testování. Během něj s reálnými uživateli webu procházíte hlavní konverzní cesty a řešíte, zda je vše dostatečně pochopitelné (použitelné). Nebo se prostě držte zaběhlých a ověřených postupů, nemusíte za každou cenu vymýšlet nějakou senzaci.

Uživatelské testování je jeden z nejlepších způsobů, jak odhalit nedostatky v použitelnosti

Pohodlný

Hranice mezi použitelností a pohodlností může být hůř uchopitelná. Zatímco použitelnost řeší, jestli existuje nějaká překážka v používání webu, tak pohodlnost se zabývá tím, zda existuje jednodušší způsob, jak by něco mohlo fungovat.

Například při objednávání taxi nebo Uberu je použitelné napsat adresu, kde mě má auto vyzvednout. Ale pohodlnější způsob je využít moji polohu z GPS. U e-shopu může být zase pohodlnější mít zobrazené poslední navštívené produkty nebo předvyplněnou adresu dodání z poslední objednávky.

Příjemný

Máte na konci používání webu nebo aplikace příjemný pocit? Protože vše nemusí být jen o strojovém splnění úkolu – vaši zákazníci si to můžou užít!

K navození příjemného pocitu se používá třeba dobře použité mikrointerakce, animace nebo vtipně doplněné texty (microcopy). Možností, jak uživatele příjemně překvapit, je spousta a fantazii se meze nekladou.

Jen ale dobré mít na paměti to, že dobře míněná příjemná funkce nesmí ohrozit ostatní patra pyramidy – pěkné animace by neměly zpomalit načítání webu. Stejně tak by různé efekty při načítání neměly web udělat nečitelným pro vyhledávače bez využití JavaScriptu.

Ukázka zpříjemnění odesílání e-mailů od Mailchimpu

Významný

  • Je váš web nebo produkt pro lidi osobně důležitý?
  • Milují ho?

Zde se dostáváme spíš už do kategorie výjimek. Pro někoho může být důležitý třeba Instagram, pro jiného to může být cokoliv spojeného s Applem. Je ale dobré vědět, že existuje ještě vyšší úroveň, ke které se dá směřovat.  

Co si z toho odnést

UX pyramida je jeden z pohledů, jak se dívat na optimalizaci webu. Ve většině případů dává smysl zaměřit se na optimalizaci směrem zespoda nahoru a jít po funkčních věcech spíše než po těch estetických.

Nebylo by to ale pravidlo, kdyby na něj neplatily výjimky. Například pokud je něco vizuálně pěkné a má šanci uživatele opravdu upoutat, máme sklony přehlížet drobné chyby (proto to mají hezcí lidé v životě jednodušší).

Důležité je mít na paměti, že něco jako UX pyramida konverzí vůbec existuje. A berte ji v potaz v momentě, kdy řešíte zlepšení webu. Pomůže vám uvědomit si, jestli se právě nesnažíte vybrat lepší lak na nepojízdný vrak.

Ondřej Janus
22. 2. 2021
Ondřej Janus
Baví vás to? Pošlete to dál
Speak English?
Speak English?

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Behance

Linkedin

Facebook

Instagram

Linkedin

Facebook

Instagram