Na začátku spolupráce s Národním filmovým archivem (NFA) jsme museli rozlousknout několik zapeklitých oříšků. Nové webové stránky musely vyhovovat třem různým účelům:
Cíl byl jasný – spojit všechny tři linky do jedné přehledné, funkční a hezké webové prezentace. Nové webové stránky mají sloužit jak expertům z oboru, tak široké veřejnosti.
Na počátku každého projektu je důležité mít přesné zadání a v tomto ohledu byli pracovníci Národního filmového archivu připraveni na jedničku. Měli hotový základní výzkum a velmi dobře specifikované zadání. Definovali si, v čem jsou jejich přednosti i kde mají prostor pro zlepšení.
Stěžejní bod představovala informační architektura, v níž propojíme všechny tři výše zmíněné oblasti. Společně s pracovníky NFA jsme si definovali strukturu a priority; co chceme komunikovat primárně a jaké informace uživateli naservírujeme později.
Prvním velkým úkolem bylo představit samotnou sbírku NFA – databázi všech českých a československých filmů k distribuci. Přičemž filmy tvoří jen jednu složku rozsáhlého archivu. Přidejte si k nim ještě všechny doplňkové materiály: plakáty, scénáře, reklamní předměty, fotografie ap.
Filmy vhodné k zapůjčení si uživatel vyhledává v katalogu a na detailu ke konkrétnímu filmu se pak zobrazí veškeré info s ním spojené. Sami si to vyzkoušejte. Na první pohled se to může zdát jako banalita, ale NFA nabízí metadat k filmu opravdu mnoho, proto je zásadní je správně rozčlenit.
Národní filmový archiv mnohdy narážel na nepozorumění ze strany veřejnosti – lidé se mylně domnívali, že se jedná o nadbytečný úřad stvořený k tomu, aby generoval byrokracii navíc. Webové stránky jsou ideálním místem k prezentaci všech aktivit NFA. Dodatečné činnosti: projekce, bádání, rešerše, licencování nebo knihovnu bylo potřeba smysluplně roztřídit tak, aby se v nich uživatel webu vyznal.
Nakonec jsme přemýšleli, jak v rámci informační architektury webových stránek uchopit kino Ponrepo, které Národní filmový archiv provozuje. Do standardního institucionálního webu provoz kina totiž úplně nezapadá. Jedná se o samostatný subjekt, proto jsme museli vymyslet, kam ho v informační architektuře zařadíme: Máme pro kino vytvořit vlastní microsite, anebo ho budeme propagovat společně s NFA? Druhá možnost nakonec zvítězila. Především proto, abychom NFA prezentovali jako živou instituci se znatelným přínosem pro náš kulturní prostor.
Národní filmový archiv měl velice hezky zpracovaný nový vizuální styl. Každý designér, který je v oboru déle než pár měsíců, však dobře ví, že webdesign je úplně jiná disciplína než grafika pro tiskoviny (DTP). Vizuální styl proto bylo nutné přetavit do digitálního jazyka a respektovat tak všechna pravidla webové grafiky responzivitou počínaje a interaktivitou konče.
Web běží na platformě Pimcore, která je vhodná pro instituce s bohatým obsahem jako NFA. Na počátku jsme museli navrhnout sofistikovaný datový model databáze filmů, promítání kina a nosičů, na nichž jsou filmy k dispozici. Program kina Ponrepo jsme řešili přes Elasticsearch, kdy jsme museli balík původně nestrukturovaných dat k filmu seskupit po dnech a měsících.
Core Web Vitals jsou ve výborné kondici, což pozitivně ovlivňuje rychlost načítání stránek. Diagnostika ukázala, že se web NFA drží ve velice slušných hodnotách okolo 90 % a výše.
Redesign webu je ideální příležitost pro technický SEO audit. Zvlášť pokud se zasahuje do informační architektury, struktury webu a mění se URL, což byl právě případ NFA. Naši SEO specialisté připravili mapu přesměrování, aby minimalizovali propad organické návštěvnosti. Dále se zaměřili na crawling webu a hledání interních odkazů na chybové stránky.
SEO kontroly během tvorby a spuštění webu se obecně podceňují a potom bývají klienti roztrpčeni, když dojde k propadu návštěvnosti z důvodu špatného nastavení.
Nový web NFA je spuštěn zhruba měsíc, což je stále poměrně krátký čas pro srovnávání, avšak nějaká čísla již máme. Oproti stejnému období minulý rok se zvedla průměrná doba na stránce z 1 min 4 s na 1 min 50 s, což představuje téměř 175 % nárůst oproti původní době strávené na webu.
Stejně jako u filmu, také u webu musíte odbavit slušnou porci nutné neviditelné práce, aby mohlo dojít k nablýskané premiéře. Spolupráce s Národním filmovým archivem byla radost, a i když někdy nastaly těžší momenty, můžeme prohlásit, že nás to bavilo.