Dosud bylo běžnou praxí kouzlit s cenami a slevami v rámci výprodejů nebo třeba před nákupním svátkem Black Friday. E-shopy často na poslední chvíli uměle zvýší ceny, aby následně mohly nabízet lákavé (a nereálné) slevy. Jiným trikem prodejců je počítat slevu z doporučené maloobchodní ceny, za kterou ale zboží nikdy nenabízeli.
Skutečná, nebo fiktivní sleva?
Evropská směrnice si klade za cíl větší transparentnost internetového nakupování a eliminaci nekalých praktik. Nová metodika pro výpočet slev je jasná: jako původní přeškrtnutá cena zboží musí být uvedena nejnižší částka, za kterou se zboží prodávalo minimálně v posledních 30 dnech. Z této částky se pak vypočítá sleva.
Ukažme si to na příkladu e-shopu, který prodává sluchátka:
Jak ověřit recenze od nakupujících?
Uživatelské recenze a hodnocení často přispívají k nákupnímu rozhodnutí ostatních zákazníků. Toho jsou si e- shopy dobře vědomy a přizpůsobují tomu své marketingové praktiky. Mnohá hodnocení a recenze produktů ale nemusí pocházet od skutečných spotřebitelů nebo jsou zcela falešné.
A právě s tímto přístupem chce nové nařízení také skoncovat. Každý e-shop využívající hodnocení od zákazníků bude mít nově povinnost: prokázat pravost těchto recenzí a pohlídat, že skutečně pochází od spotřebitelů, kteří zakoupili zboží nebo použili službu.
Jak to udělat? To už nechává směrnice na jednotlivých e-shopech. Nabízí se řešení umožnit psaní recenzí pouze přihlášeným nakupujícím.
Transparentní řazení produktů
Na pořadí záleží
Směrnice zasahuje i do způsobu, jakým na e-shopech nebo srovnávačích zboží funguje řazení produktů od různých obchodníků. Běžně se setkáváme s řazením od nejlevnějšího nebo nejdražšího.
Nicméně už řazení podle oblíbenosti, relevance či doporučení může být zavádějící. A právě proto, že největší pozornost zákazníků je upřena na top produkty, vzniká zde povinnost informovat uživatele, podle jakého klíče mu e-shop produkty zobrazuje a zda jsou výsledky vyhledávání ovlivněny placenou reklamou.
Jaké hrozí postihy?
Jak e-shopy dodržují nová nařízení, bude kontrolovat Česká obchodní inspekce. Při kontrole musí být e- shopy doložit, že nemanipulují se slevami, jak ověřují pravost uživatelských recenzí a podle jakého systému řadí produkty.
V případě porušení pravidel pak mohou přijít nemalé pokuty. Ty by mohly dosáhnout alespoň 4 procent ročního obratu e-shopu v daném členském státě či alespoň 2 miliony euro. Rozhodně tedy doporučujeme všem e-shopům tuto směrnici nepodcenit a připravit se na ni.
Co na to Shoptet a Upgates?
Zjišťovali jsme, jak se na změny chystají poskytovatelé e-shopových řešení na míru. Shoptet už se na implementaci změn postupně připravuje. V nastavení zatím upravili tooltip (nápovědu) u Standardní ceny, aby bylo jasné, jakou hodnotu správně vkládat. Chystají i zaznamenávání změn cen, aby bylo možné je v rámci kontroly prokázat. Do budoucna se chystají i další úpravy – například pro vkládání uživatelských recenzí.
Od Upgates jsme do data vydání tohoto článku zatím nedostali žádnou odpověď, jakmile získáme nějaké informace, text aktualizujeme.
Chcete se o směrnici dozvědět víc? Celé její znění v angličtině najdete zde.